Atarrabiatik Brazilera

Fecha2023 | 08 | 24
Lorea Busto - Brazil

Espainiako Lurzoruaren Zientzien Elkarteak (SECS) joan den ekainaren 20an jakitera eman zuen, gure ikastolak "Lurzoruaren zientzietako ikerketa-lanak 2023" gaiari buruzko estatuko batxilergoko lehiaketa irabazi zuela. Nagore Aizpuruak emandako Lurraren eta Ingurumenaren Zientziak ikasgaia ikasten zuten Batxilergoko 2. mailako ikasleek Lurzorua, basoaren kontserbazioa eta aberastea hobetzeko elementu gisa izeneko proiektua egin zuten.

Batxilergoko 2. mailako Lurra eta ingurumena ikasgaiko ikasleak, NUParen laguntzarekin, proiektu bat egiten aritu dira gure ikastolak duela 13 urte Arbizun landatutako zuhaitzen bidez bildutako Karbono kantitatea ikertzeko. Zehazki, Arbizuko Oinez Basoan 5.200 zuhaitz landatu dira, 2009ko Etxarriko ikastolaren eta 2010eko Paz de Zigandaren Nafarroa Oinezei esker.

Proiektuaren helburua ikerketak egiten ikastea eta lurrazalaren garrantziaz kontzientziatzea da. Landatutako zuhaitzetan neurketak egiten aritu dira, lurretik eta airetik zenbat Karbono jaso duten ikusteko eta, horrela, ingurumenari egiten dioten ekarpena ikertzeko.

Sari honi esker, ikastolako bi kidek, Lorea Busto ikasleak eta Unai Gallastegi tutoreak, batxilergoko 2. mailako "Lurzoruaren eta Ingurumenaren Zientziak" ikasgaiko batxilergoko 16 ikasleen ordezkari gisa, uztailaren 30etik abuztuaren 4ra Florianopolisera (Brasil) bidaiatu zuten, ikastolaren eta SECSen izenean proiektua aurkezteko, Lurzoruaren Zientziari buruzko Latinoamerikako XXIII. Biltzarrean, Lurzoruaren Zientziaren Irakaskuntzako Hezkuntza Berrikuntzen Latinoamerikako VIII. Lehiaketaren sinposioan hizlari gisa parte hartzeko. Nazioarteko kongresu hori abuztuaren 1ean izan zen, eta gure ikasle Lorea Bustok lan saritua aurkeztu zuen Mexikoko, Kolonbiako, Argentinako, Ekuadorreko eta Ekuadorreko ordezkarien aurrean.

Horrela, euskara Brasilera iritsi zen, eta bertan izan zen Oinez Basoa proiektuari buruz egindako bideoaren euskarazko jatorrizko bertsioko sari-banaketan, gaztelaniazko azpitituluekin.

Proiektua.

Ikerketa lan hau Iñigo Virto Nafarroako Unibertsitate Publikoko (NUP) edafologoaren lankidetza estuarekin egin zen. Arbizuko Oinez Basoa basoan jasotako datuetan oinarritzen da eta lurzoruak atmosferan karbonoa harrapatzeko duen garrantzia ikertu da.

Esan bezala, zehazki, Lurra eta Ingurumena ikasgaiko Batxilergoko 2. urteko ikasleak, NUPen laguntzarekin, proiektu bat egiten aritu dira gure ikastolak duela 13 urte Arbizun landatutako zuhaitzen bidez bildutako karbono-kantitatea ikertzeko. Zehazki, Arbizuko Oinez Basoan 5.200 zuhaitz landatu dira Etxarriko ikastolako Nafarroa Oinez 2009ri eta Paz de Zigandaren 2010ekoari esker.

Proiektuaren helburua izan da ikerketak egiten ikastea, landatutako zuhaitzetan neurketak eginez, lurretik zein airetik jaso duten karbono kantitatea ikusteko eta, horrela, ingurumenari egiten dioten ekarpena ikertu ahal izateko, eta, aldi berean, lurrazalaren garrantziaz kontzientziatzeko.

Iñigo Virto NUPeko irakasle eta edafologoak ikerketa proiektu honetan lagundu zuen, metodo esperimentalaren bidez, Arbizuko basoko lurraren propietateak aztertuz. Virtoren arabera, beste gauza askoren artean, irakaskuntzarako eta ikerketarako oso gune esanguratsua da, ikastetxeei lotutako "aire zabaleko laborategi" moduko bat baita. Iñigo Virto ingeniari agronomo eta unibertsitateko irakaslearekin batera Arbizuko basora egindako bisitan, positibotzat jo zuen espedizioa. "Oso esperientzia positiboa izan zen, bai ikasleen jarrera eta interesagatik", adierazi zuen.

Arbizuko basoa martxan jarri zenetik 13 urte igaro direla kontuan hartuta, "ikerketak lagundu diezaguke ulertzen zertan laguntzen duen Oinez Basoak bere inguruko biztanleen ongizatean, klimaren erregulazioan eta baso bat ezartzearekin lotutako beste alderdi batzuetan", adierazi zuen Virtok. "Gainera, lortutako emaitzek lagundu ahal izango digute ulertzen landatutako espezie batzuek zergatik funtzionatu duten beste batzuek baino hobeto, eta ikasi ahal izango dute horrelako hurrengo esku-hartzeetarako.